درمان ریشه چیست

عصب کشی یا درمان ریشه چیست؟

درمان ریشه یا عصب کشی جهت خارج کردن عصب آلوده شده می باشد که پس از پوسیدگی دندان اتفاق افتاده است.

متخصص اندودُنیتک

اندودُنتیک یک واژه یونانی است که اندو به معنی درون و اودونت نیز به معنی دندان می باشد ،درمان ریشه یک تخصص است اما به همه دندانپزشکان جهت تشخیص آموزش های لازم داده می شود. به دلیل دشواری تشخیص این بیماری ممکن است بیمار را به متخصص اندودنتیک ارجاع داده شود. اندودنتیک را عموم مردم به عصب کشی می شناسند ، به این دلیل که عصب آلوده از دندان خارج می شود. عامل پوسیدگی دندان منجر به وارد شدن آلودگی به پالپ دندان می شود ، پالپ دندان متشکل از عصب ، عروق خونی و بخش های سلولی است. جهت عصب کشی متخصص انتودونتیک با خارج کردم محتویات پالپ و شکل دهی کانال آلودگی را خارج می کند. درمان ریشه یا عصب کشی به توجه به شدت آلودگی و کانال ها ممکن است چند هفته زمان ببرید.

پیشگیری از عصب کشی

قطعا پیشگیری از آلوده شدن دندان در شرایطی مثل شکستگی ، پوسیدگی قابل مشاهده می تواند درمان پیچیده عصب کشی را متوقف کند، در صورت آسیب دیدن دندان درمان پالپکتومی یا همان خارج سازی پالپ توصیه می شود

عصب کشی مجدد

یکی از سوال هایی که اتفاقا گاهی با آن در کلینیک آرت توسط بیماران مواجه می شویم این است که مثلا : دندان شماره ۶ را ١٠ سال پیش عصب کشی و روکش کردم ولی حالا عفونت کرده چه کاری می توان انجام داد. اگر دندان روکش شده بعد از مدتی دچار نفوذ شود و یا ترک بخورد امکان آلودگی و عفونت وجود دارد یا گاهی درمان ریشه موفقیت آمیز نیست و ممکن است درد دندان ادامه داشته باشد ، در این وضعیت درمان ریشه مجددا انجام می شود.

عوامل پوسیدگی دندان

پوسیدگی عمیق و درمان نشده پوسیدگی زیر پر کردگی عمیق ضربه دیدن دندان دندان قروچه (ساییدن دندان‌ها روی یکدیگر یا براکسیسم) بیماری لثوی پیشرفته علائم آسیب دیدگی دندان و بیماری ریشه دندان درد خود به خودی یا بدون محرک حساسیت به غذاها و نوشیدنی‌های گرم و سرد درد هنگام جویدن یا گاز زدن شل شدن دندان ورم کردن لثه نزدیک دندان آسیب دیده ترشح عفونت از اطراف دندان آسیب دیده ورم کردن صورت در صورت مواجه با هر یک از علائم اشاره شده، برای تعیین نوبت با گروه دندانپزشکی و ارتودنسی ایده آل تماس بگیرید. دندانپزشکان کلینیک آرت در جلسه ویزیت و مشاوره رایگان اطلاعات بیشتری را در مورد درمان‌های موجود و هزینه درمان در اختیارتان قرار می‌دهند.

مراحل عصب کشی

عمل معمولاً تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. البته بی‌حسی در صورت عفونی شدن مغز دندان ضرورتی ندارد، چون دندان دیگر حس ندارد. دندان عفونی با رابر باریک (رابر دام) پوشانده می‌شود تا از آلودگی کانال‌های ریشه جلوگیری شود. بخش پوسیده دندان و پرکردگی آسیب دیده برداشته می‌شود. مغز دندان یا باقی مانده آن خارج می‌شود. دندانپزشک با مته مخصوص و تجهیزات کوچک کانال‌های ریشه را کاملاً پاکسازی می‌کند و شکل می‌دهد و باکتری‌ها و عفونت را خارج می‌کند.
کانال‌های ریشه باید شکل داده شود و کاملاً توخالی شود تا سطح داخلی صاف و هموار باشد.
داخل دندان با مواد ضدعفونی کننده شسته می‌شود و سپس خشک می‌شود. اگر کانال ریشه عفونی باشد، دارو استفاده می‌شود و دندان موقتاً پانسمان می‌شود.
پر کردن مغز دندان چند هفته یا حتی چند ماه بعد انجام می‌شود.
اگر دندانپزشک در جلسه بعد احتمال دهد که هنوز باکتری وجود دارد، عمل پاکسازی را تکرار می‌کند و دندان را مجدداً با گذاشتن دارو پانسمان می‌کند.
سپس کانال ریشه عفونت زدایی شده با مواد مسدود کننده با ماندگاری بالا پر می‌شود و معمولاً از ماده لاستیکی موسوم به گوتا پرشا استفاده می‌شود.

گروه دندانپزشکی و ارتودنسی آرت دنتال برای درمان بیماران خود از روش‌های درمانی و تکنولوژی‌های پیشرفته بهره می‌گیرد. کلینیک آرت دنتال به چند یونیت‌ عصب‌کشی جدید مجهز است که هر یک از آن‌ها دارای میکروسکوپ و دستگاه الکترونیکی اندازه‌گیری طول کانال ریشه است. دندانپزشکان مجرب کلینیک دندانپزشکی آرت با استفاده از تکنولوژی‌های موجود، معمولاً می‌توانند درمان عصب‌ کشی یک دندان را در یک یا دو جلسه کامل کنند و نیازی نیست مانند گذشته هفته‌های متوالی برای درمان یک دندان به دندانپزشکی مراجعه کنید.