از هر پنج زن بالای 50 سال، چهار نفر از ارتباط یائسگی و سلامت دهان بی اطلاع هستند

داده‌های جدید نشان می‌دهد که 84 درصد از زنان بالای 50 سال از تأثیرات یائسگی بر سلامت دهان آگاه نیستند و 70 درصد آنها علائم دهانی را تجربه می‌کنند که نمی‌دانند مرتبط است.
این یافته‌ها به‌عنوان بخشی از گزارش سلامت دهان و یائسگی سالمندان Delta Dental برای سال 2023 جمع‌آوری شد. بیش از 1000 زن بالای 50 سال در ژوئیه 2023 درباره موضوع یائسگی و سلامت دهان مورد بررسی قرار گرفتند.

درک تغییرات دهانی مرتبط با یائسگی بیشتر با علائم فردی تجزیه شد. درصد بالایی از شرکت کنندگان از ارتباط علائم زیر با یائسگی بی اطلاع بودند:

• کاهش تولید بزاق (90%)
  • افزایش پوسیدگی دندان (88%)
  • افزایش خطر بیماری لثه (87%)
  • تغییرات تراکم استخوان فک (87%)
  • از دست دادن دندان (85%)
  • کاهش خطوط لثه (83%)
  • خشکی دهان (77%)
این به دلیل عدم علاقه نبود، زیرا بیش از نیمی از شرکت کنندگان اظهار داشتند که به شدت یا نسبتاً کنجکاو هستند تا درباره سلامت دهان یائسگی اطلاعات بیشتری کسب کنند. بیش از چهار نفر از هر پنج (84٪) احساس می کنند که باید منابع بیشتری وجود داشته باشد که اطلاعاتی در مورد ارتباط بین یائسگی و سلامت کلی ارائه دهد.
گفتگو در مورد یائسگی این مطالعه همچنین مکالمات مربوط به یائسگی را بین متخصصان دندانپزشکی و بیماران مورد بررسی قرار داد. تنها 2 درصد از شرکت کنندگان از دندانپزشک خود در مورد نگرانی های مربوط به یائسگی سؤال کرده بودند و 1 درصد از بهداشت دندانپزشک خود سؤال کرده بودند. بیش از یک چهارم (27٪) احساس کردند که نمی توانند هیچ اطلاعاتی در مورد این نگرانی ها پیدا کنند.
دکتر جسیکا بوهلر، مدیر ارشد امور دندانپزشکی در دلتا دنتال، می‌گوید: «چیزی که برای من قانع‌کننده‌تر است این است که تعداد کمی از زنان یائسه گفته‌اند که از هر پزشکی در مورد علائم سلامت دهان سؤال کرده‌اند.
این یک شکاف مراقبتی با عواقب گسترده است – بزاق بافر طبیعی دهان شما است و بزاق کمتر به معنای محافظت کمتر در برابر خشکی دهان است که در کانون سایر علائم بهداشت دهان و دندان مربوط به یائسگی است، مانند سوزش زبان، افزایش پوسیدگی دندان. و طعم تغییر یافته است.
او افراد مبتلا را تشویق کرد تا تغییرات بهداشت دهان و دندانی را که تجربه می کنید با دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان خود در میان بگذارند.
تأثیر آگاهی در مورد پیوند یائسگی و سلامت دهان نیز در این مطالعه مورد توجه قرار گرفت. بیش از سه چهارم (77٪) از شرکت کنندگان گفتند که اکنون برنامه ریزی برای معاینه دندانپزشکی بعدی یا تمیز کردن دندان خود را در اولویت قرار می دهند. بیش از نیمی از آنها (54٪) همچنین گفتند که زمان بسیار بیشتری را برای مراقبت از دهان خود صرف می کنند.