آیا مسواک زدن دندان ها می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد؟

تصور کلی از بهداشت دهان، همانطور که اکثر مردم تصویر می کنند، این است که حفره دهانی محوری که باید از آن محافظت کنیم، بالای تاج تا پایین را در بر می گیرد. این خیلی از موضوع دور است.
این تصور که دندان‌های ما ممکن است بر کل آناتومی ما تأثیر بگذارد هم درست است و هم چیزی که بسیار نادیده گرفته شده است. اگر فردی تسلیم یک بیماری پریودنتال به اندازه کافی شدید یا انواع دیگر عفونت های باکتریایی شود، پیش آگهی شدیدتری می تواند ایجاد شود که سلامت دهان و دندان فرد را به سلامت کلی فرد گره می زند.
تحقیقات آکادمیک در حوزه های پریودنتیکس، ریشه و سایر اشکال آسیب شناسی دهان نشان می دهد که در بیماری های دندان، به ویژه آنهایی که در مینای دندان و عاج قرار می گیرند و همچنین ساختارهای حمایت کننده آن بسیار می بایست مورد توجه قرار گیرند. این تحقیقات به تبیین سلامت دهان و دندان و ارتباط آن با بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها منجر شده اند.

خطرات مرتبط با بهداشت نامناسب دهان

با گذشت زمان، و اگر آسیب باکتریایی یا هیپوکسمی دهان به رباط پریودنتال، خود لثه یا سایر ساختارهای نگهدارنده رخ دهد، ممکن است منجر به از دست دادن زودرس دندان شود. در حالی که از دست دادن دندان به اندازه کافی مضر است، حفره ایجاد شده می تواند به عنوان دروازه ورود سایر پاتوژن ها عمل کند، که ممکن است بقیه بدن انسان را تحت تاثیر قرار دهد.
برخی از دندانپزشکان ادعاهای بزرگ تری دارند و بیان می کنند که می توانند خلاصه خوبی از سلامت کلی فرد را تنها بر اساس دندان های خود به دست آورند. این ممکن است بیش از یک حکایت باشد، زیرا بهداشت دهان و دندان به طور فزاینده ای با بیماری هایی مانند بیماری قلبی و دیابت مرتبط می شود.
از مقالاتی مانند مقالات تولید شده توسط Juxiang Peng و همکاران، به ما نشان داده شده است که درمان بیماری های پریودنتال در مراحل اولیه به طور مستقیم با کاهش بعدی بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است. عوامل عفونی یافت شده در داخل حفره دهان منعکس کننده کاهش تعداد گلبول های سفید مشاهده شده و کاهش آلبومین سرم هستند. بسیاری بر این باورند که بیماری لثه از این نوع فقط سالمندان و افراد نسل قدیمی را مبتلا می کند. این تنها به این دلیل است که به این پلاک‌ها و عفونت‌های مزمن زمان لازم برای توسعه داده شده است، اگرچه میزان عفونت یا التهاب بسیار متفاوت است و می‌تواند بر هر نسلی تأثیر بگذارد.
تاکید بر این واقعیت مهم است که مطالعات متعددی وجود دارد که آترواسکلروز و بیماری‌های مرتبط با پلاک را به سرطان مرتبط می‌کند، نه اینکه علت و معلولی مستقیم وجود داشته باشد.

پلاک دندان و ارتباط آن با آترواسکلروز

یک مثال شناخته شده از یک بیماری که با عفونت دندان در ارتباط است، آترواسکلروز است. آترواسکلروز نوعی بیماری قلبی است که از پلاک‌هایی تشکیل می‌شود که در اطراف دیواره شریانی جمع می‌شوند و برای تامین خون شریانی به قلب و ماهیچه‌ها لازم است. اگر زمان پیشرفت کند و فرد این زباله ها و آسیب بافت اطراف را درمان نکند، تجمع پلاک می تواند به طور مزمن ایجاد شود و ممکن است جریان خون را محدود کند و مقدار خون اکسیژن دار عرضه شده به عضلات صاف و عضله قلب را محدود کند. جالب اینجاست که پلاک‌هایی که در اطراف قلب فرد ایجاد می‌شود، مشابه پلاک‌هایی است که اطراف دندان‌ها را احاطه کرده‌اند و از همان نوع باکتری‌ها سرچشمه می‌گیرند، همان نوع زباله‌های شیمیایی را از طریق غشای سلولی خود تولید می‌کنند و محیط اطراف را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
در داخل حفره دهان و بافت اطراف، این تجمع مزمن پلاک، روند التهاب را آغاز می کند، که ممکن است بعداً منجر به فرسایش آهسته استخوان شود. پس از رسیدن به این مرحله و علامت دار بودن، آسیب ممکن است غیر قابل برگشت باشد. این پلاک ممکن است جامد شود و ممکن است باعث عفونت در زیر لثه شود.
در داخل دهان، زیرسازی هایی وجود دارد که دندان ها را ثابت و ایمن نگه می دارد. اینها لثه و استخوان هستند. هنگامی که عفونت دندان در سویه باکتری مورد نظر، خواه استرپتوکوک، لاکتوباسیل یا سایرین باشد، می تواند به این ساختارهای مجاور مهاجرت کند.
یکی از علائم رایج این عفونت‌ها، مسواک زدن دندان‌ها و به دنبال آن خونریزی پس از شستشوی دهان است. آنچه این مورد را بیش از سایر بیماری های رایج برجسته می کند، این واقعیت است که این عفونت ها ممکن است حتی آسیب نبینند و نتوانند با گیرنده های درد ثبت شوند. با در نظر گرفتن این فنوتیپ، دانشمندانی مانند Juxiang Peng و همکاران. مطالعه ارتباط بین از دست دادن دندان و مرگ و میر را آغاز کرده اند. آنها قصد دارند راه های جدیدی برای درمان بیماری پریودنتال ایجاد کنند که به نوبه خود می تواند شدت آترواسکلروز را کاهش دهد.

پنومونی حساس بیمارستانی و بهداشت دهان و دندان

با مقابله با این مشکل بهداشت نامناسب، اثبات افزایش کیفیت زندگی و طول عمر نشان داده می شود. مطالعه‌ای توسط Chastity Warren نشان می‌دهد که وضعیت مسواک‌ها در بیمارستان‌ها با گسترش ذات‌الریه، مشکل رایجی که امروزه با آن مواجه هستیم، مرتبط است.
سنجش‌ها کاهش را در بیماران مبتلا به پنومونی مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی غیر ونتیلاتور (NV-HAP) و بیماران مبتلا به پنومونی مرتبط با ونتیلاتور (VAP) نشان می‌دهند و به دنبال آن درمان زودهنگام بیماری‌های مربوط به پریودنتال انجام می‌شود. در یک مطالعه 202 بیمار، کاهش معنی‌دار آماری مرگ‌ومیر بیماران مرتبط با NV-HAP از 20 در گروه پایه به 4 در گروه مداخله کاهش یافت (χ(2) = 4.33، df = 1، P = 0.037). به موازات این روند منفی، ترشحات NV-HAP در گروه پایه 2.84 و در گروه مداخله 1.41 بود.